Opetushallitus asetti vuosille 2022-2024 katsomusaineiden kehittämisen työryhmän. Ryhmä on työskennellyt hallituskausien yli ilman parlamentaarista seurantaryhmää. Työryhmän perustamista edelsi ja suositteli opetus- ja kulttuuriministeriön tilaama Salmenkiven ja Åhsin julkaisema selvitys (2022) katsomusaineiden opetuksen nykytilasta ja uudistamistarpeista. Kehittämisryhmään kuului asiantuntijoita Opetushallituksesta, opetus- ja kulttuuriministeriöstä sekä järjestöistä, uskonnollisista yhteisöistä ja eri viranomaisistahoilta. Työryhmän loppuraportti julkaistiin 5.3.2025.
USKOT-foorumin edustajana työryhmässä toimi Daniel Weintraub uskonnonopetusjaostosta. Jaoston jäsenistöstä myös Suaad Onniselkä (Helsingin kaupunki), Tuula Vinko (evankelis-luterilainen kirkko) sekä Sirpa Okulov (ortodoksinen kirkko) olivat mukana kehittämistyöryhmän työskentelyssä.
Foorumin uskonnonopetusjaoston jäsenet ovat tyytyväisiä raportin lopputulokseen. USKOT-foorumi kannattaa uskonnollisen moninaisuuden näkyvyyttä koulumaailmassa ja edistää vähemmistöjen näkökulmaa. Foorumi katsookin, että ylioppilaskirjoitusten laajentaminen on erittäin positiivista uskonnollisten vähemmistöjen kannalta. Eri uskontojen edustavuuden lisääntyessä suomalaisessa yhteiskunnassa, opetusta tulee kehittää monipuolisempaan suuntaan eikä vähemmistöjen ääniä saa supistaa keskusteluissa.
Uskontolukutaidon merkitys tulee vahvistumaan yhteiskunnassamme sekä erityisesti koululaitoksessa uskontokentän moninaistuessa. Loppuraportin esitys ammatillisen koulutuksen katsomusaineita koskevan toimenpide-ehdotuksen ei voida katsoa edistävän uskontolukutaitoa. Ammatillisen koulutuksen asiantuntijan edustajan puuttuminen työryhmästä on harmillista.
Toimenpiteitä toteuttaessa Foorumin uskonnonopetusjaosto huomauttaa, että yhdenvertaisuuskäsite tulisi määritellä ja selkiyttää. Raportin läpileikkaavana ajatuksena vaikuttaisi olevan käsitys, että yhdenvertaisuus toteutuu, kun kaikille annetaan samalla mitalla. Yhdenvertaisuuden todellinen toteutuminen vaatii kuitenkin vähemmistöjen erityispiirteiden huomioonottamista. Tämä toteutuu parhaiten heitä osallistamalla. Eri vähemmistöryhmien häivyttäminen keskusteluista tai katukuvasta ei palvele yhdenvertaisuutta.
On hyvä, jos käsite ‘oma uskonto’ muutetaan esimerkiksi muotoon ‘opiskeltava uskonto’. Aina opiskelijan opiskeltava uskonto ei vastaa tämän omaa uskontoaan, esimerkiksi joidenkin uskonnollisten ryhmien vähäisen rekisteröitymisen tai opetustarjonnasta oman suuntauksen puuttumisen vuoksi.
Foorumi kiittää työryhmän jäseniä sen tekemästä tärkeästä työstä sekä Opetushallitusta loppuraportin ansiokkaasta kirjoittamistyöstä. On rikkaus, että Suomessa on erilaisia perinteitä ja että ne saavat näkyä yhteiskunnassamme. Uskonnot tuovat merkitystä niin lasten, nuorten kuin aikuistenkin elämään ja on kaikkien etu, että jokaisen vakaumusta kunnioitetaan ja että tieto ja osaaminen kehittyy Suomessa.
USKOT-foorumin uskonnonopetusjaosto
Katsomusaineiden kehittämistyöryhmän loppuraporttiin voi tutustua Opetushallituksen sivuilla.