Juutalainen uusi vuosi on maailman luomisen vuosijuhla. Vaikka vuoden numerointi vaihtuukin rosh hashanana, osuu se kuitenkin juutalaisen kalenterin seitsemännen kuun ensimmäiseen päivään. Tämä johtuu siitä, että juutalaisuudessa seitsemättä kuukautta pidetään maailman luomisen kuukautena. Kalenterin ensimmäinen kuu puolestaan on keväällä siinä kuussa, johon juutalainen pääsiäinen pesah osuu. Näin sen tähden, että Egyptin orjuudesta vapautuminen ja Tooran saaminen ikään kuin aloittivat juutalaisuuden uudestaan.
Juutalaisen perimätiedon mukaan rosh ha-shana on myös Abrahamin, Iisakin ja Jakobin syntymäpäivä. Samalla se on syyspyhäjakson ensimmäinen päivä, ja siitä alkaa niin kutsuttu kymmenen katumuspäivän jakso. Niiden aikana ihmisellä on aikaa katua edellisen vuoden aikana tarkoituksella tai tahtomattaan tekemiään vääriä tekoja sekä pyytää anteeksi ja korvata ne lähimmäisilleen. Kymmenen katumuspäivän jakso päättyy suureen sovituspäivään jom kippuriin.
Synagogavaatteiden väri vaihdetaan rosh ha-shanana valkoiseksi. Väri kuvaa mahdollisuutta uutteen alkuun. Kuukautta myöhemmin, kun syyspyhät sukkotin jälkeen päättyvät, vaihdetaan synagogavaatteet taas värikkäiksi.
Israelin ulkopuolella rosh ha-shana -juhlaa vietetään kaksi päivää.